I Koningen 19:1-10

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Het thema van de prekenreeks van dit jaar is "Gods genezing en heling ervaren: leren van de levens en ervaringen van bijbelse figuren." Twee weken geleden leerden we van de figuur van Mozes, en vorige week leerden we van de figuur van de Samaritaanse vrouw.En deze week willen we leren van het personage Elia. Wat ondervond Elia, als profeet van God? Hij bleek depressief te zijn.

Depressie is een van de grootste problemen in de wereld van vandaag. De Wereldgezondheidsorganisatie - WHO merkte op dat er na de pandemie ongeveer 50 miljoen nieuwe mensen aan een ernstige depressie leden. Mensen die depressief zijn, lijken in een lange, eindeloze tunnel te zitten. Ze voelen zich onder druk gezet, machteloos en ambitieloos om van tijd tot tijd hun leven te leiden. Depressie kan door iedereen worden ervaren, ook door Elia. Elia was een groot profeet, maar hij was ook een mens, net als wij. Er zijn momenten waarop hij angst ervaart in zijn leven.

De profeet Elia was een geweldige woordvoerder van God.Drie jaar lang was hij het die in de naam van God tot Israël sprak. De profeet Elia werd ook door God op een buitengewone manier gebruikt om vele wonderen te verrichten. Hij wekte eens de kind van de weduwe in Sarfath op uit de dood. Zelfs Elia won, door tot God te bidden, de competitie met de profeten van Baäl om te zien wie zijn god kon vragen vuur uit de hemel te sturen om de offers te verbranden.

Maar er was één persoon die Elia helemaal niet mocht, en die persoon was Izebel, de koningin van Israël.Ze is een erg slechte vrouw. Izebel haatte Elia, deels omdat hij zoveel invloed had. Na een groot wonder dat God via Elia had verricht, doodde Elia de priesters van Baäl, de god die koningin Izebel aanbad.

Dit maakte haar zo boos dat zij een boodschapper naar Elia stuurde met de boodschap: “De goden zullen het waarschijnlijk doen, nog erger, als ik je ziel morgen niet zal maken als de ziel van een van hen (v2) Met andere woorden, Izebel zei: "Ik wil je graag vermoorden!"

En nu zien we hoe Elia, die jarenlang altijd zonder angst voorgegaan was, bang en bedreigd werd alleen maar door de woorden van een vrouw.Als gevolg daarvan werd hij bang en vluchtte hij om zichzelf te redden de woestijn in en werd depressief (vv. 3-5). Let op de emoties die Elia voelde: Ten eerste was Elia bang (vers 3). Hij is ook boos (vers 4). Hij zei: "Genoeg is genoeg, ik ben niet beter dan mijn voorouders."

Het bleek dat Elia ook een laag zelfbeeld had en zich schuldig voelde.Toen klaagde Elia dat hij tevergeefs had gezwoegd (vers 10). Toen zei hij: ik ben alleen en eenzaam. En tenslotte trilde Elia's hele lichaam: ze probeerden me te vermoorden! Hij was erg bezorgd. Broeders, wanneer we angst, woede, schuldgevoel, woede, eenzaamheid en zorgen combineren, ervaren we hoogstwaarschijnlijk een depressie! Elia zat toen alleen onder een vijgenboom en bad dat hij zou sterven. Elia was zo depressief dat hij dood wilde: "Genoeg! Nu, o Heer, neem mijn leven. "Bang door doodsbedreigingen, vroeg hij God om zijn leven te nemen.

Broeders en zusters,

Elia's gevoelens van angst, hulpeloosheid en hopeloosheid, en die we elke dag kunnen voelen, zijn niet vanzelf ontstaan.Gevoelens zijn het resultaat van onze gedachten, de manier waarop we gebeurtenissen in ons leven betekenis of interpreteren. Het probleem is dat we gebeurtenissen in ons leven een verkeerde betekenis kunnen geven of verkeerd interpreteren. We kunnen overtuigingen of gedachten hebben die verkeerd zijn of zogenaamde "valse overtuigingen".

Neem bijvoorbeeld Elia's overtuigingen. Toen Elia hoorde dat Izebel hem wilde doden, interpreteerde Elia het negatief, en ontwikkelde zelfs die negatieve gedachten door zichzelf te zien als een hulpeloos en mislukt slachtoffer.Nog erger dan zijn voorouders. Wij kunnen hetzelfde ervaren. Wanneer we denken en die gedachte ontwikkelen, wordt de gedachte groot en groot totdat we ons uiteindelijk depressief en hulpeloos gaan voelen.

Daarom, als we negatieve gevoelens willen ontvluchten, moeten we onze manier van denken veranderen.De enige manier om onze gevoelens van hulpeloosheid te veranderen, is door anders te denken. Als je de dingen vanuit het juiste perspectief bekijkt, vermijden we depressie.

Waarom werd Elia depressief?Laten we eens kijken met welke gedachten hij toe stond in zijn hoofd:

  1. Ten eerste: hij concentreert zich meer op zijn onjuiste overtuigingen dan op de feiten.Dat is wat er altijd gebeurt als we depressief zijn. We richten ons meer op wat we voelen dan op de werkelijkheid. Elia voelde zich een mislukkeling vanwege een dreiging die hem bang maakte. En omdat hij zich een mislukkeling voelde, beschouwde hij zijn hele leven als een complete mislukking. Elia was verzonken in zijn eigen gedachten en kon geen afstand meer nemen. Hoewel gevoelens geen feiten zijn en gevoelens niet geheel vertrouwd kunnen worden.

Om dit probleem aan te pakken, geloven veel psychologen dat het uiten van je gevoelens een van de sleutels is tot geestelijke gezondheid.Ze zeggen: wees je bewust van je gevoelens en laat ze eruit. Maar dat is niet de belangrijkste uitweg, want gevoelens kunnen onbetrouwbaar zijn. De Bijbel vertelt ons dat we niet op onze gevoelens moeten vertrouwen, maar gefocust moeten blijven op de waarheden van Gods Woord, omdat die waarheden kunnen bevrijden.

  1. Ten tweede, laten we eens kijken wat hij vervolgens zei: ik heb er genoeg van, Heer, neem mijn leven, want ik ben niet beter dan mijn voorouders.Hier begint Elia zichzelf met anderen te vergelijken. Vallen we ook niet vaak in de valkuil van te denken, als ik maar zoals hij kon zijn, zou ik zeker gelukkig zijn. We kunnen onszelf niet vergelijken met anderen omdat iedereen uniek is en zijn eigen problemen heeft. Het doet niets anders dan ons depressief maken.
  2. Ten derde gaf Elia zichzelf de schuld van negatieve gebeurtenissen die niet zijn schuld waren.In zijn depressie gaf Elia zichzelf de schuld dat het land door hem niet was veranderd. De derde oorzaak van depressie is dat we onszelf de schuld geven van een gebeurtenis.
  3. Ten vierde interpreteert Elia de dreiging van Izebel niet alleen negatief, maar koestert en ontwikkelt hij ook negatieve gedachten, zodat die gedachten steeds groter worden.We kunnen het schema zien: Er is een dreiging - Elia is bang. Hij zei: "Ik word alleen gelaten, en ze proberen mijn leven te nemen" (de negatieve gedachten werden groot). Elia gaf uiteindelijk toe aan zelfmedelijden: "Iedereen is tegen mij" (de negatieve gedachten worden nog groter). Sterker nog, niet iedereen is er tegen. Er was maar één persoon die hem bedreigde, namelijk Izebel. Als Elia helder zou denken en zich niet alleen op zijn angst concentreerde, zou Elia beseffen dat Izebel hem niet durfde te doden.

Het was waar dat de koningin een gezant had gestuurd die dreigde: "Ik zal je morgen vermoorden".Maar als Izebel Elia echt wilde doden, zou ze niet eerst een boodschapper hebben gestuurd om hem te waarschuwen; Zij zou gewoon een huurmoordenaar sturen om Elia rechtstreeks te vermoorden.

Elia nam de dreiging echter niet met een heldere of zuivere geest in overweging.Hij was bang en vluchtte meteen weg. Als we depressief zijn, overdrijven we altijd het negatieve, zodat alles er somber uitziet. Als we depressief zijn, valt de hele wereld uit elkaar. Elia overdreef het probleem, maakte zijn depressie erger en maakte dat hij zich ellendig voelt.

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

We hebben al gezien wat de depressie van Elia veroorzaakte.Hoe God Elia hielp helen/herstellen, Zijn dienaar, en hem sterker maakte.

  1. Elke dag ons leven koesteren.We lezen dat Elia onder een vijgenboom lag en in slaap viel. Toen raakte een engel hem aan, die zei: "Sta op en eet." Hij keek om zich heen en zag op zijn hoofd een brood gebakken op een hete steen en een kan gevuld met water. Hij at en dronk en viel weer in slaap. Toen kwam de engel weer en zei: "Sta op en eet, want je hebt nog een lange weg te gaan. Dus eten en drinken. Elia, en hij werd gesterkt door het voedsel (vv. 5-8).

Gods eerste remedie voor Elia's depressie was rust, voedsel en ontspanning.Soms doet een goede nachtrust wonderen voor ons lichaam. Wanneer we fysiek en emotioneel uitgeput zijn, is het gemakkelijk om ten prooi te vallen aan een depressie. We zien hier dat God Elia niet berispte door te zeggen: "Lafaard." Wat doe je hier in de woestijn? God vernederde of strafte hem niet. God gaf hem eten en rust. God herstelde hem fysiek. Dat is het uitgangspunt.

Als je depressief bent, is de eerste stap naar herstel om weer in fysieke vorm te komen.Let op je gezondheid. Misschien moet je gaan sporten. Lichamelijke gezondheid heeft een enorme invloed op je humeur.

  1. De tweede remedie voor je depressie is om je frustraties aan God over te dragen.Elia ging een grot binnen en bracht daar de nacht door. 's Morgens vroeg de Heer hem: "Wat doe jij hier Elia?" Hij antwoordde: "Ik ben jaloers op de Heer, de God van de legermachten, omdat de Israëlieten uw verbond hebben verlaten, uw altaren hebben afgebroken en uw profeten met het zwaard hebben gedood, mij verlaten hebben en ze proberen mij van het leven te beroven." vv. 9-10).

Elia stortte zijn hart uit. God stond hem toe om de last die hij doormaakte los te laten. God was niet verrast door Elia's klacht. Hij stond Elia toe zijn opgekropte emoties te luchten zonder hem te bekritiseren of te veroordelen. Evenzo kunnen we ons opgelucht voelen als we onze gevoelens kunnen delen met een vriend die we vertrouwen. God stond Elia toe om zijn gevoelens te uiten. Hij zei: "Elia, waarom ben je gefrustreerd? Wat is er mis? Als we depressief zijn, is dit precies wat we moeten doen: kom en vertel God alles.

Als we onze frustratie aan God geven, voel dan Gods aanwezigheid in ons leven. Als we depressief zijn, kom dan tot God. Laat God Zijn liefde voor ons tonen. Laat Hem in uw behoeften voorzien en Zijn aanwezigheid voelen. Er is geen beter anti-depressivum dan communicatie en een intieme relatie met God.

Wat gebeurde er vervolgens? Elia werd niet alleen geheeld/hersteld, maar kreeg ook de kans om opnieuw te dienen. Als we depressief zijn, hebben we de neiging om te denken: hoe is het mogelijk dat God me nog wil gebruiken? Ik ben een grote mislukkeling. Ik blijf fouten maken. Ik stel mezelf altijd teleur, dus ik zal God zeker ook teleurstellen.

Maar we kunnen Gods genade nooit teniet doen.Onze fouten en mislukkingen zullen Gods plan in ons leven niet belemmeren. We hebben altijd hoop en een tweede kans. Laat God je een nieuw doel en richting tonen. Als we het toestaan, zal God doen opstaan en helen en herstellen. Eén fout (of meer) maakt je niet voor de rest van je leven nutteloos.

Trauma en depressie komen soms voor in ons leven waar we geen controle over hebben, maar we kunnen besluiten om uit hun belemmeringen of ketenen te ontworstelen en vooruit te gaan.Jezus staat aan onze zijde in deze strijd. Hij kan ons van depressie genezen. We hoeven niet de hele tijd in het leven gemanipuleerd te worden door gevoelens van angst en hulpeloosheid. Het belangrijkste in ons leven is onze relatie met God en anderen, en het hebben van een zinvol levensdoel.

Hoe gaan we aan de slag?Bouw een persoonlijke relatie met Christus op. Het zal ons niet automatisch van al je depressies genezen, maar zonder Christus in je leven, heb je niet de kracht om te veranderen. Daarnaast kan Christus ons ook helpen via andere mensen zoals counselors, psychologen, psychiaters of predikanten. Wees niet verlegen en aarzel niet om hen om hulp te vragen.

Als Christus er is en aanwezig is in ons leven, vraag Hem dan om ons een nieuw doel en een nieuwe betekenis in het leven te geven.Met Hem kunnen we iets groters doen dan alleen maar aan onszelf denken. We moeten het potentieel in ons ontwikkelen en een zegen zijn voor anderen. En we zullen erachter komen wanneer je in een relatie bent met Christus - de Bron van Leven. Bij God is er altijd hoop. God zegene ons.

Amen.