Bijbellezing: Matheus 14:22-33

Geliefde broeders en zusters van de Heer Jezus,

Heb je ooit gehoord van het type sport "surfen of plankzeilen"?

Surfen is een sport die vol uitdagingen en risico's zit maar het is prachtig om te zien omdat de surfers zich als danseressen door de golven kunnen weven. Laten we op het strand van Nazaré in Portugal kijken naar het surfen: 01 Surfing v2 - YouTube

Het is verbazingwekkend, nietwaar? Sportende mensen die surfen zijn altijd op zoek naar golven, hoe meer golven er komen, hoe meer ze zich gelukkig voelen. Voor hen zijn de golven niet alleen een vriend, maar ook hun behoefte. Zonder golven zouden ze niet kunnen surfen. Aan de andere kant, wanneer surfers mooie golven zien, zullen ze er het beste van maken, zelfs als dit riskante bewegingen op de onstuimige golven betekent.

 

Dierbare broeders en zusters in de Heer Jezus, de reis van het menselijk leven in de wereld wordt vaak vergeleken met waden door de zee. De zee met al zijn charmes en gevaren is een beeld van het gebied van de reis van het menselijk leven. Soms is het kalm, vredig en koel, soms zijn er kleine golven maar niet zelden zijn grote angstwekkende golven. Dus surfen op turbulente golven is net als ons leven wanneer we ons midden in een groot risicovol leven bevinden.

Inderdaad, het leven in deze wereld is niet gemakkelijk, er zijn veel uitdagingen en moeilijkheden die we het hoofd moeten bieden. Moeilijkheden die ontstaan ​​door natuurlijke uitdagingen, zoals natuurrampen of wat de wereld momenteel meemaakt, namelijk de pandemie, kunnen niet worden vermeden, maar kunnen alleen worden aangepakt. Iedereen, wie hij ook is, zal het zeker ervaren. En wat er nu gebeurt, is niet onze schuld.

We hoeven dus niet uit te zoeken wie de schuldige is. Natuurlijke uitdagingen zullen altijd aanwezig zijn zolang we in deze wereld leven, of we nu gelovig zijn of niet, wat belangrijk en nodig is, is de perceptie of manier van kijken en het juiste antwoord geven op de moeilijkheden of uitdagingen van het leven. Want door de juiste waarneming en reactie te hebben, kan het ons leiden naar volwassenheid en overwinning in het leven.

Door het Bijbelgedeelte van Mattheüs 14:22-33, over Jezus die over water loopt, kunnen we leren hoe belangrijk het is om de juiste perceptie en reactie voor gelovigen te hebben. Er zijn twee even geldige interpretaties van dit Bijbelgedeelte. De eerste is om de kracht van Jezus te laten zien dat Hij wonderen kan verrichten door op het water te lopen. De Bijbel getuigt dat God de zee kan regeren en beheersen.

De tweede interpretatie vertelt hoe de Heer Jezus reageerde toen hij ontdekte dat de boot van Zijn discipelen heen en weer werd geslingerd vanwege de tegenwind. In het evangelie van Marcus 6:48 wordt gezegd: "... hoe hard ze roeiden vanwege de tegenwind". In deze situatie wordt gezegd dat Jezus van de heuvel afdaalde om de discipelen te helpen die met de golven worstelden. Jezus naderde onmiddellijk hun boot, niet door te surfen maar door over het water te lopen. Toen ze de plotselinge komst van Jezus zagen en de wijze van over het water lopen, waren de discipelen echt verrast.

Alle discipelen zagen Jezus op het water lopen. Maar ze zagen alleen het lichaam van Jezus. Ze hebben de echte Jezus niet gezien. Ze zagen Jezus alleen als mens. In werkelijkheid kunnen mensen niet over water lopen. Daarom moet dit geen mens zijn maar een geest. In vers 26 staat dat de discipelen schreeuwden van angst.

Beste broeders en zusters die de Heer Jezus liefhebben,

De discipelen die zo dichtbij waren en altijd bij Jezus waren, dachten dat Jezus een geest was. Omdat Jezus wist dat de discipelen bang waren, zei hij onmiddellijk: 'Wees stil! Ik ben het, wees niet bang! Dit is het sleutelwoord van de uitspraken in deze passage. Jezus wil zeggen, je weet wie Ik ben. Ik ben Ik, jou Heer en God, dus wees kalm, wees niet bevreesd!

Waarom kunnen surfers op golven surfen? Omdat ze de perceptie hebben dat de golven of een golf niets engs is. Ze houden van de zee en de golven. Omdat ze niet bang zijn, kunnen ze genieten van de zee en haar golven. Zo zou het ook met ons als gelovigen moeten zijn.

We moeten de perceptie hebben dat het leven in deze wereld niet iets engs is omdat er een Almachtige God is. Hij heeft de controle over ons leven. We zijn dus nooit alleen. Inderdaad, de levensreis in deze wereld is niet gemakkelijk. Soms voelen we ons moe en kunnen we het niet meer aan. Maar maak je geen zorgen, we hebben God. Hij is altijd bij ons tot het einde der tijden.

Broeders en zusters, nadat Jezus zich aan de discipelen had geopenbaard, wie Hij werkelijk was, reageerde Petrus spontaan. "Heer, als U dat bent, zeg me dan dat ik naar U toe moet komen lopend over het water." Petrus wilde bewijzen of het waar was dat Jezus God was. Dus Jezus zei: "Kom!" Petrus stapte van de boot en wat gebeurde er? Hij liep over het water om naar Jezus te gaan.

We zien hoe belangrijk de rol van het geloof is, in dit geval leren we van Petrus bij het reageren op Jezus' uitnodiging "Kom". Petrus geloofde niet alleen de woorden van Jezus, maar durfde een stap in geloof te zetten. Om Gods liefde en kracht in ons leven te kunnen ervaren, is het niet voldoende om simpelweg te verklaren dat we in Jezus geloven of ons aan Jezus toevertrouwen. Maar net als Petrus moeten we in geloof durven handelen of stappen te nemen.

Leer van surfers die niet aarzelen en bang zijn om te profiteren van het juiste moment of de juiste gelegenheid om op de golven te surfen en te genieten van de beweging van de golven. Wij, als gelovigen, hoeven niet te aarzelen en bang te zijn om op te staan ​​en te wandelen, niet door roekeloosheid maar door geloof. Omdat wandelen in geloof beter is dan stoppen vanwege twijfel en angst.

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Volgend op het volgende verhaal van onze Bijbellezing, zullen sommigen zich afvragen: waarom kan Petrus, die geloof heeft en Gods kracht heeft ervaren, toch vallen? Broeders en zusters, onze reis van geloof en groei, beweegt nooit als een lineaire lijn, steeds maar  rechtdoor,  maar gaat met ups en downs.

Heeft het geloofsleven van Petrus, één van Jezus' naaste discipelen, ook geen ups en downs gekend? Hoe vaak heeft hij als discipel van Jezus niet gefaald, maar Petrus heeft nooit een totale mislukking ervaren, want elke keer dat hij faalde, leunde hij altijd op en kwam tot God.

Evenzo, toen hij begon te zinken, riep hij "Heer, help me!". En Jezus strekte Zijn hand uit en greep hem vast. Broeders en zusters, Petrus wanhoopte niet elke keer als hij viel, maar was klaar om weer op te staan. Juist de mislukkingen die hij ervoer, brachten hem dichter bij God.

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Er is een werkelijk buitengewone en verbazingwekkende getuigenis van een jonge vrouw die de juiste perceptie en reactie heeft wanneer ze de moeilijke uitdagingen in haar leven aangaat. Deze vrouw heet Jane Marczewski. 

Zij is geboren en getogen in een christelijk gezin uit Ohio – Verenigde Staten. Van kinds af aan heeft zij veel moeilijkheden in haar leven meegemaakt. Op jonge leeftijd kreeg ze de diagnose borstkanker in stadium 3 en moest ze veel chemotherapiebehandelingen ondergaan.

Begin 2020, op 30-jarige leeftijd, bleek dat haar borstkanker was teruggekomen. En deze keer zei de dokter dat Jane nog maar zes maanden te leven had op aarde. Wat deed deze jonge Jane? Zij blijft positief in het aangaan en ondergaan van deze zware uitdaging. Zelfs in 2021, wanneer artsen zeggen dat de overlevingskans slechts 2% is omdat de kanker zich heeft verspreid naar de longen, ruggengraat en lever, wil Jane nog steeds niet opgeven en geeft ze de hoop niet op.

Haar perceptie van het oordeel van deze arts is dat hoewel haar levensverwachting slechts 2% is, dit niet 0% betekent. Voor haar is 2% verbazingwekkend, iets verwonderlijks of wonderbaarlijk. Jane reageerde door deel te nemen aan de 16e editie van "America's Got Talent 2021" door haar zelf gecomponeerde nummer "It's okay" te zingen, dat vertelt over de reis van het laatste jaar van haar leven.

Het levendige getuigenis en verschijning van Jane Marczewski tijdens het evenement raakte niet alleen de harten van de juryleden, maar ook van het aanwezige publiek. Laten we beelden bekijken van het optreden van Jane Marczewski op America's Got Talent 2021: 02 Nightbirde v2 - YouTube

Jane's andere woorden die echt hartverwarmend waren tijdens het evenement, waren toen een van de juryleden, die haar waardering uitsprak voor wat ze tot nu toe had meegemaakt en geleefd, Jane zei: "Je kunt niet wachten tot het leven niet meer moeilijk is voordat je besluit om gelukkig te zijn” / Je kunt niet wachten tot het leven niet meer moeilijk is voordat je besluit gelukkig te zijn. Op 9 juni overleed Jane Marczewski. Haar kijk op het leven en hoe hij daarop reageert, is een opmerkelijk getuigenis.

 

Broeders en zusters, hoe zit het met ons? Het leven dat we nu leven is niet gemakkelijk. Sinds het begin van 2020 hebben we allemaal een zwaar leven geleid in het licht van een pandemie die vandaag de dag nog steeds voortduurt. Veranderingen in ons leven gebeuren zo snel en onvermoeid. We ervaren verlies na verlies.

De impact van deze pandemische periode heeft alle aspecten van ons leven beïnvloed, zowel persoonlijk als collectief: gezondheidsproblemen, economie, school, werk, zaken en ons spirituele leven.We weten niet wat er zal gebeuren.Maar wat er ook gebeurt, onze missie of levensroeping als discipelen van Christus, laat je niet belemmeren alleen vanwege het lijden of de moeilijkheden die we momenteel ervaren.

Laten we zien en waarderen dat dit leven dat God nog steeds toestaat, een kans is die God ons heeft gegeven om door God te worden gebruikt als een instrument in Zijn plan.Ook al zijn er veel uitdagingen en moeilijkheden die we ervaren, laat ons niet twijfelen en vrezen, maar we zullen standvastiger zijn in het wandelen door geloof. Net zoals surfers profiteren van de bestaande golven als een kans om te surfen, zo doen wij dat met geloof in God, we surfen op de golven van het leven en genieten ervan. God zegene ons allemaal.

AMEN