Bijbellezing: Psalm 23: 1-6

Geliefden in de Heer Jezus, Een van de unieke kenmerken van het christendom is het hebben ​​van een relatie of levende relatie tussen God en Zijn volk. Dit betekent dat wij, als christenen, niet alleen belijden dat we in God geloven en aanbidden of alleen Zijn Woord lezen en bestuderen, maar ook een persoonlijke relatie hebben en verweven met onze Heer. Omdat de God die we aanbidden een God is die bereid was te sterven om onze zonden te verzoenen en op te staan ​​om met ons te leven. Hij, de God die er naar verlangt om te communiceren en altijd bij ons is, Zijn volk.

In de Bijbel zijn er verschillende metaforen of verbeeldingen die worden gebruikt om de nauwe en intieme relatie tussen God en zijn volk te laten zien. De metafoor die in de Bijbel vaak wordt gebruikt, is de relatie tussen de Vader en de Zoon.

God is de Vader en wij zijn zijn kinderen. Andere metaforen die ook vaak worden gebruikt, zijn de Herder en  het schaap. Dat God de Herder is en wij zijn schapen.

De zorg voor de schapen was in het oude Israël door de eeuwen heen heel gewoon of gebruikelijk. Daarom is de metafoor Herder - schaap bekend. Schapen zijn dieren die totaal afhankelijk zijn van hun Herder. Daarom heeft de herder een zware taak, dag en nacht voor zijn schapen zorgen, of wat nu 24/7 wordt genoemd, betekent dat hij 7 dagen per week 24 uur vol moet houden.

Werkelijk een buitengewone herderstaak is het.

Twee vooraanstaande leiders van het volk Israël, Mozes en David, hadden persoonlijke ervaringen als herders in de velden, voordat ze "herders" werden genoemd voor de kudde van Gods volk. (Ps.77: 20). In het Oude Testament wordt de Here God Zelf de Herder genoemd om zijn grote liefde voor zijn volk te beschrijven. Evenzo gebruikt de Heer Jezus Zelf in het Nieuwe Testament dezelfde metafoor om Zijn relatie met Zijn volk uit te drukken: "Ik ben de goede Herder" (Johannes 10: 11,14).

Broeders en zusters, er zijn tenminste twee dingen die de verbinding of relatie tussen God en Zijn volk zouden willen benadrukken door middel van de metafoor herder-schaap:

  1. Gelovigen zijn Gods schapen. Wij behoren Hem toe en zijn het  speciale mikpunt van Zijn liefde en zorg. Ook al zijn we allemaal afgedwaald als schapen (Jesaja 53: 6), God heeft ons verlost met Zijn vergoten bloed (1 Petrus 1: 18-19), en nu behoren we Hem toe. Als schapen van God kunnen we de beloften van de psalm toepassen als we op Zijn stem reageren en Hem volgen (zie Johannes 10: 3-5).
  2. God schenkt aandacht aan elk van Zijn kinderen, zodat Hij zijn kinderen wil liefhebben, verzorgen, beschermen, leiden en altijd dicht bij Zijn kinderen wil zijn, zoals een goede herder dat doet met zijn eigen schapen.

 

Geliefden in de Heer Jezus,

Het valt niet te ontkennen dat Psalm 23 de beroemdste of meest favoriete van het gehele boek der Psalmen is. Psalm 23 wordt vaak gereciteerd of gezongen, niet alleen bij dankdiensten, verhuizingen of huwelijksdiensten, maar ook bij troost- of rouwdiensten.

Ook mijn schoonmoeder had Psalm 23 gekozen als tekst voor haar uitvaartdienst. Omdat zij en mijn schoonvader, op hun gevorderde leeftijd en fysieke zwakheid, leven als schapen die hulpeloos zijn en alleen afhankelijk zijn van God - de goede Herder. Ze ervaren uit de eerste hand Gods leiding, bescherming en goedheid door hun familie en medegelovigen.

Als we de verzen of de woorden van Psalm 23 lezen en erover mediteren, is dat werkelijk prachtig. Verzen of woorden die een gevoel van veiligheid en vrede geven. Onze Heer wordt beschreven als een liefdevolle herder, die voor zijn schapen zorgt. Hij spant zich altijd in , zodat Zijn schapen "niet tekort komen". Hij is de Herder die de behoeften van zijn schapen echt kent en weet. Hij was zelfs bereid om Zijn leven te verliezen om in de behoeften van Zijn kudde te voorzien.

De schrijver van Psalm 23, schreef over zijn persoonlijke ervaring met God, waar hij volledig afhankelijk was van God zoals een schaap voor een herder. Hij schreef over de rust van een schaap dat op het groene gras lag, naar stille wateren wordt geleid en onder bescherming leidde tijdens een reis door de verraderlijke woestijn. De schrijver van Psalm 23 voelde en ervoer werkelijk zelf dat de Heer de Herder  is die in de levensbehoeften voorzag en hem tegen angst en gevaar beschermde.

Psalm 23 is dus een hymne/loflied of een lied dat geloof uitdrukt, en een geloofsverklaring die droefheid, verdriet en twijfel wegneemt. De verzen of woorden zijn geschreven in een eenvoudige maar duidelijke betekenis. In Zijn vleeswording op aarde openbaarde de Heer Jezus met dezelfde betekenis Zichzelf ook in duidelijke en begrijpelijke taal: "Ik ben de goede herder" (Johannes 10:11). Zo kan God de Herder die de schrijver van Psalm 23 kent, ook door ons worden herkend in Jezus Christus.

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Psalm 23 getuigt dat als we echt geloven en ons leven volledig aan God - de Herder willen toevertrouwen, er 4 dingen zijn die Hij doet:

  1. Hij laat ons liggen in groene weiden. Dat wil zeggen, wij als Zijn kudde  ons geen zorgen hoeven Ze maken over onze voedselbehoeften. God zal in onze behoeften voorzien. Kijk naar de vogels in de lucht en de bloemen in het veld van de Heer, vooral voor ons als Zijn volk. Dat is de goede Herder, die altijd probeert te voorkomen dat zijn kudde door honger wordt overvallen.
  2. Hij zal ons leiden naar stille wateren. In de oorspronkelijke taal betekent het de stroming van water die rustgevend en geruststellend is. Rustig stromend water is beter te drinken dan water dat ‘nog dood’ is, wat slecht is voor de gezondheid als het wordt gedronken. Aan het nog rustig stromende water geeft de herder de schapen te drinken.
  3. Hij verfrist onze ziel. Wat hier met het woord "ziel" wordt bedoeld, is ons hele leven. Niet alleen geestelijke behoeften, maar ook onze lichamelijke behoeften. Dus als er wordt gezegd dat Hij "onze ziel verkwikt", dan betekent het dat de Herder aandacht zal schenken aan herstel of verkwikking van ons hele leven.
  4. Hij leidt ons op de goede weg. De paden waarop kuddes schapen in de woestijn moeten reizen, zijn onveilig, vaak langs droge, bochtige en gevaarlijke wegen. De herder moet het beste pad voor de kudde kiezen. Broeders en zusters, de kudde heeft de neiging om samen te lopen of om groepsgewijs de leider te volgen. Maar welke leider? In 2005 was er in Turkije een incident waarbij 1500 schapen van een klif vielen en 450 schapen stierven doordat de herders aan het ontbijt waren. Volg dus niet alleen de kudde.

In ons leven in deze wereld zijn er ook veel paden die ons op een dwaalspoor kunnen brengen. Daarom moeten we weten en kennen wie ons leven leidt. De Heer Jezus is de goede Herder, die ons altijd op het rechte pad wil leiden. Het is onze plicht als Zijn schapen om Zijn stem te horen en te volgen (Johannes 10: 3)

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Dat is wat de Goede Herder doet. Hij voorziet in alle behoeften van Zijn kudde. Kijk naar de verzen 2-3, er zijn 4 werkwoorden: neerleggen, begeleiden, verfrissen/vernieuwen en begeleiden. Al deze acties worden gedaan door de Herder voor zijn kudde. En de kudde wacht slechts op, ontvangt en geniet van de zorg en het geschenk van de goede en betrouwbare Herder.

Het tweede deel van Psalm 23, vooral de verzen 4 en 5, leggen het metafoor van de schapen uit als een verwijzing naar de metafoor van een zwerver/rondtrekkende reiziger die door een zeer gevaarlijk gebied moet gaan. Hij moet in de vallei van de duisternis wandelen. Maar de psalmist herinnert zich dat God de herder is. God is zijn Waker en Beschermheer. Er staat: "Ik ben niet bang voor gevaar". De zwerver heeft het vertrouwen dat hij niet alleen is op reis, God begeleidt hem, "want U bent bij mij".

Broeders en zusters in een situatie als de huidige pandemie, waarin we moeilijke en gevaarlijke tijden moeten doormaken, zullen we niet bang zijn als we weten en geloven dat we niet alleen zijn, maar dat God met ons is. De aanwezigheid van God in ons leven geeft ons gemoedsrust, zelfs als we in gevaar zijn.

Laten we eens kijken naar het getuigenis van de psalmist tijdens het wandelen in de vallei van de duisternis of vaak vertaald als een schaduw van dood of de dood, maar de Heer is aanwezig wat er ook zal gebeuren:

De zwerver / de rondreizende mens wordt getroost door de aanwezigheid van de stok en de staf van de herder.

Een "knots" is een soort stok waarmee de herder een zachte slag toebrengt om de schapen te hoeden wanneer ze de aangewezen plaatsen of het hok betreden. Terwijl de stok wordt gebruikt door de herder bij het brengen van zijn kudde naar de wei, weidegronden.

Deze stok wordt ook gebruikt om schapen naar hun herder te lokken, ze op de goede weg te leiden of ze uit moeilijkheden te redden. De staf in dit vers toont een garantie dat God Zijn volk in liefde garandeert met Zijn kracht om gevaar te verdrijven en de Stok is een symbool van Gods leiding in ons leven.

Tijdens die gevaarlijke reis zal de zwerver/de rondreizende mens natuurlijk angst en honger ervaren. Het bleek dat God in deze gevaarlijke situatie hem van voedsel voorzag en dat God ook zijn hoofd met olie zalfde. De zalving van olie in de taal van de Bijbel staat voor vreugde. Een vreugde die vervuld was van overvloed omdat hij de aanwezigheid van God in zijn leven voelde.

De aanwezigheid van God op de rondreis in ons leven als vertrouwelingen of gelovigen zal een positieve impact hebben of veranderingen te weeg brengen: van wandelen te midden van zorgen en onzekerheid naar een ons veilig en op ons gemak voelen; van leven in eenzaamheid of isolement naar een leven in verwantschap of gemeenschap; van een gevoel van ontoereikendheid tot voldoening met het uitspreken van dankbaarheid aan God.

Geliefde broeders en zusters in de Heer Jezus,

Psalm 23 eindigt met twee versterkingen en bevestigingen:

  1. Gods welwillendheid en barmhartigheid zullen de rest van ons leven volgen. Het werkwoord "volgen" is een werkwoord dat actief en zeer sterk (krachtig) is. Dat ons leven eigenlijk altijd wordt gevolgd en nagestreefd door Gods liefde. Gods liefde is zo groot voor ons. In feite is het dat we maar vaak door rennen en we vaak zaken mijden omdat we denken dat onze inspanningen beter zullen zijn dan Gods genade. Deze tijd van de pandemie is voor ons de perfecte tijd om te stoppen met ontwijken of weg te rennen, maar om onszelf te laten omhelzen en Gods liefde en goedheid te ervaren. Als een schaap op een groene weide, als een zwerver die zich zijn hele leven beschermd en tevreden heeft gevoeld.
  2. De laatste zin is "Ik zal voor altijd in het huis van de Heer wonen". Dat is de hoop en het verlangen van de psalmist dat hij voor altijd bij God zal wonen. Hij heeft geen verlangen om weg te gaan of gescheiden van zijn Heer te leven. Dit afsluitende deel van Psalm 23 is een ware vreugde en doel van het leven, namelijk God lief te hebben en door God bemind te worden, om niet langer op jezelf te leven maar in gemeenschap te leven. Dat is het mooie van leven in gemeenschap met God. God zegene ons allemaal. 

AMEN.