Bijbellezing: Genesis 22: 9-19

Dierbare broeders en zusters van de Heer Jezus,
Dit Bijbelgedeelte is een vervolg op de OLE-preek van 22 januari, namelijk het verhaal van Abraham wiens geloof op de proef werd gesteld toen hij Isaak, zijn enige en geliefde zoon, moest offeren. Ook al had God Abraham beloofd de vader van vele volken te worden. Waarom leek God Zijn belofte te zijn vergeten en vroeg hij Abraham om Isaak als brandoffer te offeren? Hoe kon Abraham de vader van vele naties zijn als Isaak, de enige erfgenaam van zijn familie, werd weggenomen?

Ons geloof wordt juist op de proef gesteld als we met moeilijkheden worden geconfronteerd en ons hulpeloos voelen. Geloven en vertrouwen we nog steeds op God in zo'n situatie? Geloof hebben betekent dat we alles overgeven in Gods handen of Z’n soevereiniteit. En we moeten bereid zijn om te accepteren wat er ook gebeurt. Laten we niet bidden en zeggen: we hebben alles aan God overgegeven, maar we zijn niet klaar als Gods antwoord niet is wat we verwachtten.

Nadat we hebben gebeden en alles hebben overgegeven aan Gods soevereiniteit, geloven we dat wat er ook gebeurt, het beste voor ons is. Onze God is niet als een geldautomaat (Automated Teller Machine) die naar onze wil een opdracht kan worden gegeven. Als we een pinpas of bankpas hebben, hebben we, ook al hebben we niet veel geld, nog steeds "controle" om te doen wat we willen: ons geld opnemen, storten of overmaken. De geldautomaat staat klaar om te doen wat we hem opdragen.

Maar geloof in God is niet zo. Geloof hebben betekent dat we alles, inclusief onze wil (ook controle) overgeven aan Gods wil en we moeten accepteren wat het resultaat ook is. Zoals Job tegen zijn vrouw zei, die hem "terroriseerde": "... Willen we het goede van God ontvangen, maar het slechte niet accepteren?". Geloof hebben betekent wat Gods wil ook is, zelfs als het niet volgens onze wil is, maar we geloven dat het het beste voor ons is.

Laten we terugkeren naar het verhaal van hoe Abrahams geloof door God op de proef werd gesteld. Als we dit verhaal vanaf het begin volgen, toen Abraham door God werd gevraagd om zijn enige kind, dat hem zeer dierbaar en zeer geliefd was, op te offeren, toonde Abraham zijn gehoorzaamheid aan Gods geboden. Hij protesteerde niet en vroeg niet: "Waarom?" maar hij deed onmiddellijk wat God bevolen had.

We weten dat Gods bevel erg zwaar was voor Abraham. Is hij bereid en gewillig om het beste wat hij heeft aan God over te geven? Vooral toen Isaak, het kind dat geofferd zou worden, vroeg: "... waar is het lam voor het brandoffer?" Wat antwoordde Abraham? "...God zal in het lam voorzien als brandoffer voor Hem, mijn kind." Dit is echt een geloofsbelijdenis omdat Abraham niet wist wat er zou gebeuren, maar hij geloofde nog steeds en had vertrouwen dat God hem zou helpen.

Broeders en zusters die geliefd zijn bij de Heer Jezus,
Er is een interessant voorval met betrekking tot Abrahams gehoorzaamheid aan dit gebod van God. Waarom moest God, toen hij Abrahams geloof op de proef stelde, wachten tot vers 10, dat wil zeggen, wanneer van Abraham wordt gezegd dat hij "... zijn hand uitstak en het mes nam om zijn zoon te slachten."? Was het niet eerder dat Abraham zijn gehoorzaamheid had laten zien. Natuurlijk zijn er vele interpretaties van dit vers. In het algemeen legt de interpretatie van dit vers uit dat God wachtte tot Abraham werkelijk volledige, oprechte gehoorzaamheid toonde toen hij bereid was zijn zoon te offeren.

Er zijn echter andere interpretaties die ons kunnen aanvullen en helpen om Abrahams daden beter te begrijpen, namelijk dat Abrahams daad van het nemen of trekken van een mes geen gewone daad was, maar een daad die aantoonde dat Abraham werkelijk zijn enige en geliefde kind opgaf. Waarom? Evenals tradities of overtuigingen in verschillende culturen in Indonesië: een mes, keris of badik wordt ook beschouwd als een gereedschap met een heilige en mystieke betekenis, dus het mag niet achteloos worden genomen of uit de schede worden gehaald.

Evenzo met de joodse traditie, wanneer iemand een mes uit de schede haalt of trekt, betekent dit dat het mes niet in de schede kan worden teruggeplaatst voordat er bloed is vergoten. Dus toen Abraham het mes uit de schede trok, wist God dat Abraham zijn zoon echt wilde offeren. Daarom zei God door Zijn engel vanuit de lucht: "Dood het kind niet en geef niet om hem, want Ik weet nu dat je God vreest, en je zult niet aarzelen om je enige zoon aan Mij te geven." (vers 12)

Door dit Bijbelgedeelte kunnen we leren hoe Abrahams geloof echt op de proef werd gesteld. Wil hij Zijn bevelen horen en opvolgen, ook al zijn deze bevelen vanuit een menselijk perspectief volkomen onlogisch of onredelijk en onmenselijk. Maar het blijkt dat achter dit alles Gods plan schuilgaat om Abraham echt voor te bereiden om de voorvader van de Israëlieten te worden - Gods uitverkoren volk.

Dierbare broeders en zusters van de Heer Jezus,
Door Abrahams geloof op de proef te stellen, kunnen we meer te weten komen over de stappen van het geloof:

1. Geloof is het moeilijkste als wat we denken en voelen ons in de weg zit. In de OLE-preek op 22 januari zei ik dat Gods gebod aan Abraham om zijn zoon te offeren, in tegenspraak is met menselijke logica en gevoelens (liefde). Maar als we vanuit Gods gezichtspunt proberen te begrijpen, dat alles God toebehoort. En Hij is Almachtige God, dus daarmee is dat bevel acceptabeler.

Als het gaat om het verliezen van mensen of dingen waar we om geven, is het normaal om veel vragen te stellen. Waarom kon Almachtige God dit verlies niet voorkomen? Waarom geeft God ons een geschenk om het terug te nemen? Argumenten en menselijke gevoelens kunnen het geloof in de weg staan. Aannames, boosheid, schuldgevoelens en de bitterheid van het leven kunnen ons overweldigen

De vraag naar het "Waarom?" is niet verkeerd. Maar we moeten ook kijken vanuit Gods standpunt als de "Eigenaar". Als we geloven dat alles wat in ons is, toebehoort aan God wat aan ons is toevertrouwd, heeft Hij dan niet het recht om het terug te vragen? Wij mensen vergeten vaak dat alles wat we hebben, ook dit leven, niet van ons is maar van God.

We denken en behandelen het vaak dat het allemaal van ons is, omdat we hebben geprobeerd en hard hebben gewerkt om het te krijgen. Daarom, als we moeten verliezen of moeten worden teruggegeven, dan zijn we niet bereid omdat we voelen dat alles van ons is

Dus toen God terugnam wat van Hem was, had Hij dan geen ander, mooier doel, dat wij niet begrijpen? Omdat Gods perspectief verder gaat dan menselijk perspectief en denken. Als we bereid en in staat zijn om Gods wil en plan in ons leven te aanvaarden, zullen we vrede in ons hart ervaren

2. Abrahams geloofsreis begint met de eerste stap wanneer hij zich voorbereidt om naar Moria te gaan. God zei hem niet dat hij Isaak onmiddellijk moest offeren. Allereerst zei God tegen hem dat hij iets eenvoudigs moest doen: dingen klaarmaken, inclusief Isaak meenemen en zijn huis verlaten. (vers 2-3) We moeten Abrahams voorbeeld navolgen om de eerste stap te durven zetten.

Als we vinden dat geloof en gehoorzaamheid moeilijk is, vraag dan Gods hulp om de moed te hebben om de eerste stap te zetten. Geloof me, dan zal God de volgende stap leiden. In dit Bijbelgedeelte, de verzen 13-14, zien we hoe God uiteindelijk Abraham een ram gaf om als brandoffer te gebruiken, ter vervanging van zijn zoon. En om deze gebeurtenis of geloofservaring te herdenken, noemde Abraham de plaats "God voorziet" (vers 14)

3. Geloof is actief, niet passief. Als we geloof hebben, betekent dat niet dat we zwijgen en gewoon afwachten tot alles gebeurt. In het geloof moeten we ook proberen ons best te doen. We moeten de stap durven zetten. Net als Abraham, niet zwijgend maar doen wat zijn deel moet zijn. Hij bereidde alles voor om een offer aan God te brengen. Hij nam wat zijn verantwoordelijkheid was, dat wil zeggen, wat hij kon doen en liet de rest aan God over. Er is een gezegde in het Engels: "Doe je best en God zal de rest doen"

Abrahams geloof werd op de proef gesteld, zodat Abraham werkelijk door God zou worden voorbereid om de Vader van alle volkeren te worden - de Vader van de gelovigen. In dit verhaal over Isaaks offer is het eigenlijk niet Isaak die God wilde, maar Abraham. God wilde dat er niets tussen Hem en Abraham zou staan. Isaak was de zoon van Abraham, zijn enige zoon, zijn geliefde zoon. Hij had Abrahams relatie met God kunnen belemmeren.

Dierbare broeders en zusters van de Heer Jezus,
Op onze geloofsreis als volgelingen van Christus worden we ook vaak geconfronteerd met beproevingen van ons geloof of ook wel bekend als "Integriteitscontroles". Het doel is dat ons geloof door deze verschillende beproevingen kan blijven groeien. Beproevingen op ons geloof kunnen vele vormen aannemen: dierbaren verliezen; ons geld of materiële bezittingen verliezen; mislukkingen en de bitterheid van het leven ervaren of een ziekte ervaren die we niet hadden verwacht.

Het is natuurlijk niet makkelijk als we er mee te maken krijgen, net als wanneer we een examen moeten afleggen op school. Niet makkelijk. Maar als we correct reageren, dat wil zeggen, hoewel we niet begrijpen wat er aan de hand is, we nog steeds geloven en vertrouwen op God, dan zullen we niet alleen ons geloof "opwaarderen", dat wil zeggen, ons geloof zal groeien, maar we kunnen ook een positieve invloed of impact hebben en ook een zegen zijn voor andere mensen, mensen of de omgeving om ons heen.

Wat gebeurde er met Abraham? Toen zijn geloof op de proef werd gesteld, bleef hij gehoorzaam en trouw aan Gods geboden. Het bleek dat zijn geloof en gehoorzaamheid aan God niet alleen het geloof van Abraham deed groeien, maar dat hij en zijn nakomelingen ook overvloedig gezegend werden en veel nakomelingen kregen. Zelfs in vers 18 staat: "Door uw nakomelingen zullen alle volken op aarde gezegend worden, omdat u luistert naar Mijn Woord"

Dierbare broeders en zusters van de Heer Jezus, Deze test van ons geloof of integriteitscontrole gaat door zolang we in deze wereld leven. Laten we eens kijken naar het cyclische beeld van geloofsgroei. Zijn we klaar om deze geloofsreis te maken? Deze geloofsreis is niet gemakkelijk, maar het zal ons buiten onze comfortzone brengen. Maar we lopen niet alleen. God zal ons vergezellen op deze geloofsreis en net als Abraham zullen we ervaren dat de God die we dienen een God is die helpt en voorziet. God zegene ons allemaal.

AMEN.